Legislatíva

Náhradne diely od Zákazníka

Ako sa má zachovať autoservis?

Prinesený materiál zákazníkom montovať/nemontovať?

… Teda poďme sa na to postupne pozrieť

Pokiaľ by autoservis viazal vykonanie opravy auta (výmenu vadného dielu) na kúpu daného dielu alebo kúpu iných výrobkov alebo službu odmietol poskytnúť, jeho konanie by bolo v rozpore so zákonom o ochrane spotrebiteľa.

Logicky s to vyplýva nasledovné: Autoservis neposkytuje čiastkové služby (výmenu vadného dielu), tak ako reštaurácia neposkytuje služby ohrievania potravín samostatne.

Autoservisy poskytujú komplexné opravárenské služby, tak ako to vymedzuje platná vyhláška a kategorizácia v živnostenskom zákone. Pre ozrejmenie môžeme uviesť presný citát textu zo živnostenského zákona: Diagnostika a opravy cestných motorových vozidiel. V ZA-SR si myslím, že je zbytočné rozvádzať každé slovo v jeho význame osobitne, ale aj to je možne v slovníku slovenského jazyka spoľahlivo dohľadať. Je tam určite charakteristika pojmu slova diagnostika aj slova oprava. Zhodneme sa všetci, že pojem oprava, ktorý sa v autoservisoch vyskytuje najčastejšie je pracovný súhrn úkonov a činnosti človeka, kde mnohokrát ide o správne nastavenie pozície jednotlivých mechanických prvkov technológie, ďalej správne diagnostikovanie a charakteristika prejavu alebo prejavov závady či súboru závad spoločne a v niektorých prípadoch samozrejme dochádza aj k výmene opotrebenej súčiastky mechanizmu či skupiny súčiastok v mechanizme tak, aby boli prinavrátené technické vlastnosti a hodnota technológií. V zreteľ autoservisu sa berie tiež správne správanie sa technológie a rovnako jej vedľajšie prejavy.

Tak ak nemá autoservis vypísanú vyslovene službu na informačnej tabuli ponúkajúcu zákazníkom „montáž autosúčiastok“, môže zákazníkovi vystaviť písomné stanovisko, že také služby neposkytuje.

alebo odmietnuť poskytnutie služby, ktorá je v jeho prevádzkových možnostiach

V druhej časti stanoviska poukazujete na odmietnutie služby, ktorá je v prevádzkových možnostiach autoservisu. Ak to vezmeme čisto s právneho pohľadu, prevádzkové možnosti autoservisu sú dané legislatívnym procesom. Podnikať preto autoservis musí výlučne len v medziach zákona. Autoservis, ktorý nepodniká v tomto špecifickom predmete podnikania, teda rozumej nemá zapísanú v živnostenskom liste montáž autosúčiastok (poznáme také zápisy zo starších období) a nemá tiež v tejto súvislosti vypísané na verejnom mieste pre zákazníka službu akou je montáž autosúčiastok a jej možné všetky významové obmeny nemá inú právnu možnosť ako zákazníka s vlastným tovarom poslať preč. Nejedná sa tu totiž o odmietnutie zákazníka v pravom slova zmysle, ale o možný nátlak zákazníka a naliehanie na neoprávnene podnikanie autoservisu. Autoservis predsa nie je subjekt, ktorý a priori montuje auto-súčiastky, ale subjekt ktorý auto-súčiastky používa na opravy technologicky zložitých skupín a celkov.