Technické pokyny

Deformačné zóny

Z PRAXE: Zväz autoservisov SR odporúča použiť na dokumentáciu opravy ČASOZBER.

Zvoľte si dielenskú príručku výrobcu predpísanú pre daný typ a model vozidla a vykonajte opravu podľa pokynov uvedených v dielenskej príručke. Vyhotovte fotodokumentáciu preukazujúcu dodržanie postupu opravy z dielenskej príručky výrobcu.

Čo sa teda považuje za deformačnú zónu pri opravách po závažných dopravných nehodách?

Za deformačnú zónu sa považuje také poškodenie vozidla, ktoré vyžaduje opravu napr. v rozsahu:

  • rovnanie nosných častí skeletu karosérie (priečne nosníky, pozdĺžne nosníky, stĺpiky karosérie)
  • výmena nosných časti skeletu karosérie
  • výmena vonkajších pevne pripojených častí (plechov - napr. : podbeh, zadný blatník, škrupina strechy, zadné čelo) skeletu karosérie
  • zásah do skeletu karosérie delením a spájaním materiálov (rezanie, zváranie, lepenie, nitovanie a podobne)

Fotodokumentácia:

  • rezné miesta,
  • demontáže poškodeného dielu,
  • príprava karosérie pred dopasovaním nového dielu (očistenie od zbytkov po demontáži, vyrovnanie deformovaných častí, aplikácia antikoróznej ochrany…),
  • príprava nového dielu,
  • aplikácia antikoróznej ochrany,
  • aplikácie lepidla,
  • aplikácie vypeňovacích prvkov (antivibračných prvkov a materiálov),
  • spôsobu spájania dielov (zváranie, lepenie, nitovanie, bodovanie) po vybrúsení,
  • aplikácia jednotlivých vrstiev materiálov antikoróznej ochrany,
  • osadenie vozidla na rovnacom ráme/systéme.

Protokoly:

  • protokol merných bodov pred opravou, v prípade použitia elektronického meracieho systému,
  • protokol merných bodov po oprave, v prípade použitia elektronického meracieho systému.

zdroj: CPaS SR