Tento úvod o finančnom spotrebiteľovi by mal slúžiť ako jemný prechod do problematiky obhliadok motorových vozidiel.
Každý jednotlivec má na starosti svoje financie. Súhlasíte, že zvládnuť komplexnosť finančných trhov je nemožné?
Je nevyhnutné, aby existovalo prostredie, ktoré spotrebiteľ dokáže pochopiť. Kto by mal toto prostredie vytvárať? Štát? Alebo aký je váš názor?
Spotrebiteľ potrebuje zrozumiteľné informácie o sporení, investovaní, úveroch, ale aj o poistení auta, domu, lode. Súhlasíte?
Finančný sektor je obzvlášť ten, kde je potrebná vysoká úroveň ochrany spotrebiteľa. Aké inovácie doteraz priniesol Úrad pre ochranu spotrebiteľa v oblasti poistenia motorových vozidiel? Zaujímalo nás, čo urobili. Zaujíma to aj vás?
Zvýšenie spotrebiteľskej dôvery: Áno – Nie
Ochrana záujmov spotrebiteľov: Áno – Nie
Zabezpečenie právnej istoty: Áno – Nie
Podpora spoľahlivých finančných inštitúcií: Áno – Nie
Zaručenie prístupu k primeranému odškodeniu: Áno – Nie
A teraz sa pozrieme na súčasnú prax obhliadok poškodeného majetku občana a tak pochopíme jeho postavenie ako finančného spotrebiteľa v tejto reálnej oblasti.
Obhliadka poškodeného majetku má viacero podôb…
Zatopená chata…
Zhorený dom…
Nabúrané auto…
Všade tam očakávame, že poisťovňa si zdokumentuje rozsah škody, vyhotoví obrazovú dokumentáciu pre neskoršie potreby likvidácie a mal by byť koniec, ale proces sa nekončí a poisťovňa nám ako spotrebiteľovi začína niečo vnucovať/určovať.
Pýtame sa: Čo to znamená?
Technológia opravy je výhradne v rukách autoservisu, ktorý je zodpovedný za vykonanú opravu. Toto odvetvie sa navyše odborne vyučuje v školách. Prečo to robí obhliadkar z poisťovne?
Otázka: Môže robiť lekára človek bez vzdelania?
Môže robiť sudcu človek bez právnickej školy?
A tu sa vrátime k úvodu s nakladaním s financiami, ktoré je vlastne rozhodnutím každého jednotlivca. Novela zákona o opravách po dopravnej nehode ukázala, že musí byť regulácia na trhu a že jedine výrobca vozidla je oprávnený zadefinovať, ako sa má oprava jeho výrobku uskutočniť s ohľadom na funkčnosť a bezpečnosť. Jedine výrobca je kompetentný na určenie technológie opravy, resp. výmeny celku. Nebude to po novom diskusia s poisťovňou, či vymeníme alebo opravíme poškodený diel.
Rozhodovanie o výmene alebo oprave dielca vozidla predsa nemôže prebiehať pri zdokumentovaní rozsahu poškodenia.
No ale prebieha! A navyše sa vyžaduje aj podpis poškodenej osoby, že súhlasí s prejednaním. Prejednaním čoho? Tak nanajvýš môžete podpísať rozsah zdokumentovaného poškodenia a nie prejednanie škody s formou určenia technológie jej opravy.
Tento podvod dostáva zväčša aj elektronický priebeh a podpisujete niečo, z čoho nemáte okamžite autentickú kópiu vo svojich rukách! Hrozí tu možná manipulácia s obsahom…